Friday, January 2, 2015

Semut


                                                                Bismillah 

                                                          entri ke-satu 2015 :)




Entah mengapa mata aku terkadang sangat suka melihat makhluk kecik ni.
Terutama sewaktu mereka angkat makanan. s a m a s a m a.
Rasa terinspirasi. 

Mereka,
Yang kita panggil semut,
Yang omputih panggil ants,
yang suku sakat Penelope Cruz panggil hormiga,

Yang macam macam warna wujudnya,
merah,hitam,
Ada dipanggil semut api,semut hitam,

Or 

semut hitam yang jenis kecik gigit sakit gila tu.

Whatever,hari ni bukan tujuan aku nak cakap pasal semut dari sudut ilmiah.

But,

meh kita bersama perhati,observe semut ni.

Observe diorang punya kegigihan,
perhati je teamwork mereka ni,

especially

when they struggle untuk mengangkat food mereka.
mereka angkat ramai ramai so that food yang  BIGGER than them boleh diangkat tanpa mustahil.


semut ni lagi satu aku sangat kagum depa ni RAJIN,super punya rajhin. *unlike me ohohoho

Pernah ke tengok diorang ni bermalasan malasan gumbira riang bahagia berehat ?
Sah la tak.
Kerja asyik kumpul makanan masuk sarang mereka je.


Lagi satu,semut punya semangat setiakawan tinggi.Juga tidak selfish,malah kontra.
Dorang akan sedaya upaya nak save kawan diorang kalau diapa-apakan aku yang not so baik ni .

*I lyke to make them drown or make one of the sesat dari koloni mwahahahaha,  ^^Y

 They will lyke panggil kekawan mereka nak selamatkan yang diapa-apakan,pastu buat isyarat      guna sesungut 'dia dalam bahaya' (eh ? ), apa apa lah tapi faham kan ??

Yang dorang akan cuba tak tinggalkan kawan dorang tu sensorang.


Sistematiknya semut ni pun aku kagum.
Walau dorang takde akal tapi dorang hidup bersistem.
Struktur tadbir organisasi masyarakat semut ni sistematiknya I can say kalah human's!
They followed their's.We?


Aku tutup kalam aku pada hari kedua duakosongsatulima ni dengan sebaris ayat :-

Selagi boleh pikir,pikir.Selagi boleh perhati,perhati.Dan amik pelajaran.Guna deria Tuhan bagi.









Harap belum terlambat : )












1 comment:

  1. memang betul tu.. kadang2 rasanya semangat setia kawan semut lg tinggi drpd manusia kan..

    ReplyDelete