Thursday, March 19, 2015

Masa depan : uni,career and everything in between


okey.

Assalamualaikum semua.


So,cerita tadi bermula when I started up a career talk kat twitter with this keramat question

Architecture best tak ?

Which actually leads to a number of respons la jugak

@frhnhrshid Mat lutepi kata jangan hambek
@frhnhrshid  @xxxsecret nak ambik jugak  (budak LK lah katakan)

ada lagi satu 

@frhnhrshid law is still best .

So conversation bersambung pada kadar yang sangat lama dan panjang.
Anyway, dia kata nak jadi both civil and syarie lawyer.

Doakan lah dia berjaya. Amin.

But the climax {ke?} of the story is this tweet ,

       
 {aku tak kepoh macam dia cakap tau}


And I was like auch.

Jujur lah eh, aku memang tak tahu lagi nak jadi apa senanye.
Tak salah kan fivers fikir camni ?
World itself is something to choose.

So I respons with this :

Entah lah wei.Terbelenggu dengan minat dan ciri serta sebab yang terlampau banyak untuk masa depan aku.

Which is betul lah tu.

Kejap nak jadi pilot {ni memang jantung cinta pengarang hati aku senanye}
Kejap cikgu,
Kejap manusia berbisnes,
Kejap nak jadi entah apa apa lagi la.

Tengok rezeki nanti.

Cuma yang agak certain uni mana untuk asasi. Itupun entah.

Mak aku dok kata toksah fikir sangat.SPM tu.
Take note tu okay lah nanti lepas SPM mengagau tak tau apa apa.

Sometimes bila cakap pasal future ni ia sungguh tak boleh nak ditentukan.
'Cos Tuhan yang menentukan sehebat mana pun rancangan aku,kan ?

{Apapun result dulu,kay?}

For me, future tu exciting yet creepy pasal yelah bukan kau yang control,rite?

Anyway bila cakap pasal future halatuju wawasan semua seangkatan ni,
walaupun dia creepy,
walaupun dia clueless,

apa kita boleh buat?

USAHA for a good one
and
BERSERAH.


Means, kau boleh rancang future hebat dengan buat something {dapat result bebagus,contoh} tapi remember that God is the one yang bagi future tu.

Satu lagi,
Jangan lupa doa pulak.So that Tuhan boleh bagi great future yang kau nak tu.

Geddit?

Aku rasa aku tutup cerita kisah masa depan ni dulu.Cuma sebelum aku betul betul tutup ceghita,kalau hangpa semua ada masalah yang tak berapa jelas bab masa depan yang terdekat like after SPM nak masuk mana,nak jadi apa bila besar and maybe nak kahwin bila {nak bagi kaitan tajuk je sebenarnya},tak pe. Kita usaha dulu dengan result sebab tu kita punya tiket.

Yang dah certain tu bagus lah.Let your ambition drives you, okay?

Or yang parents dia suruh dia jadi something,kita timbang tara kan dulu.Kalau dah definite and apa yang parents suruh tu memang tak minat,bincang leklok.

Or kalau memang tak tau nak jadi apa, why not {I tak kata mesti} ikut?

Jangan marah aku dulu.

Cuba kau tengok Ahmad Ammar {arwah].
Parents dia suruh dia ambil Sejarah kat U,kat Turki.
Dia ikut je and tengok dia sekarang...
Jadi inspirasi orang ramai dan mempemeskan sejarah dan kepentingan.

Tak banyak pahala nya tu ?
Ikut kata ibu,ikut kata bapa.
Masa depan yang most important is ukhrawi,peeps.

I'm gonna to really conclude this entri right now.

Thanks for reading.









No comments:

Post a Comment