Friday, February 5, 2016

Review : Percy Jackson and The Olympians Series


Entri kesatu 2016

Keyboard mula ditekan dan keluarlah aksara aksara yang ingin muculkan dirnya agar kamu semua mampu membacanya , eh ?

takdelah harini nak buat review sahaja,takde dah acah acah puitis nih
but before that sekali imbas tentang buku ini, oke ?

Penulis : Rick Riordan
Total books in the series : terang terangan 5
briefly about : Percy Jackson,seorang demi-god dan kawan turned gilfriend Annabeth's advanture untuk menunaikan (?) quest demi keselematan dunia sejagat  as the main plot in this series is this Greek Titan , Kronos namanya nak conquer dunia and make this world hell.
Genre: fantasi, mythology( jangan risau no histories lesson here),Young adult for sure.

Rate (personal ) : 11/10 
'cus maximum rating are so mainstream heee

Overall review:

Best sangat ! Tak tipu, unless kau bukan peminat genre ini but jujur, aku bukanlah bigfan of the genre but cerita ni best, persentankan genre bagai.

Naratif di sangat seronok sebab Percy ni suka loyar buruk, buat puchline bodoh but tak nampak loser langsung (ada lah sikit tapi his character develops to be somebody yang tak loser sangat),which makes pembaca seronok.To add-on, this is a first-person narrative, so korang akan rasa si Percy ni interacting dengan korang.

Bahasa? Of course it's in english but no worries, vocab dia takde lah level student English Literature, maybe some yang tak tahu tu boleh diabaikan because the plot is super straight forward dan senang difahami, regardless its language.

By the way, talking about plot.Novel ni punya plot agak fast-paced la jugak, buat kau tertanya-tanya (nak tau apa yang akan jadi )so jangan lah risau akan segala kemengantukan seperti apabila kau baca Hunger Games trilogy (sorry fans).

Lagi satu kenapa aku suka series ni its because dia potray the value of friendship successfully,which is a merit for me.Percy ni somebody yang very loyal with his buddies dia.Honestly, tak reti nak review bahagian ni but I hope that this statement can assured all of you yang novel ni bukanlah novel cintan-cintun , oke ?

Dan juga why I suka series ni sebab dia unik dan tak logik and yet benda unik plus tak logik ni is blending in the reality world dan the story seems tak janggal with all this illogical things. *setting dia at USA.

Saya disini juga nak assure kan juga anda insyaAllah takde part yang overly sexual , yang tak sesuai untuk kanak kanak bawah umur even actually I've forgot but i think dan lebih ke arah yakin bahawa takde part sebegitu.Kalau ada pun, takdelah sampai macam 50 Shades of Grey, itu boleh jamin.

Saya sebagai pembaca boleh kata anda akan rasa satisfaction lepas baca series ni.

"Jap, I nampak perkataan DEMI-GOD,apa tu ?"

Sebelum entri ni dinoktahkan, demi-god itu adalah somebody yang ada keturunan separuh human, separuh God,which due to God ada anak dengan human.Memang WTF sikit ayatnya, but in this novel its a real deal ahahaha but itu cuma dalam novel dan tak pernah wujud dalam dunia kita.Even dalam myth diorang pun takde separa Godly ni,yang ada puncuma ada Greek heroes.Jangan risau, chill kay ?

Maka, tirai ditarik sebelum virus virus bosan makin tersebar HAHAHA.

Sorry if the review is bored enough and thanks for reading !







No comments:

Post a Comment