Tuesday, May 17, 2016

REVIEW BUKU : BUDAK HOSTEL OTAKNYA SEWEL


Assalamualaikum 

Some briefing before the review started eh ?
Tajuk : Budak Hostel Otaknya Sewel
Penulis :Hasrul Rizwan aka Mat Gorn
Publisher: Dubook Press
Price : RM 25

Bagi sesiapa yang kenal aku , they will know that aku peminat buku indie publisher and i kinda have my collection of these books,even takleh lawan collection axixi la.Buku ni menjadi hasil tangkapan aku pada 02/05/2016, dibeli di MAEPS , sewaktu PBAKL 2016 berlansung yang alhamdulillah tiap tiap tahun aku dapat pergi ^^.

Yang aku simpan ketat-ketat, 
Dakap erat-erat (wah overnya)

Sebab , SANGAT BEST !

I strongly recommend untuk korang korang yang pernah jadi budak hostel untuk baca novel ni untuk mendapat that throwback vibes giteww.Kenang balik zaman bodoh bodoh dengan member XD.Untuk bukan budak hostel pun boleh sebab cerita ni boleh dibaca oleh semua golongan tak kira umur kecuali kanak kanak dan sesiapa yang masih suci otaknya.Takpelah, biarlah segala kesucian dipelihara oke ?

For those yang memang follow karya  Hasrul Rizwan , lagilah aku suruh korang baca.Yang ni boleh diibaratkan sebagai prequel to Trilogi Murtad.Yes,there's Akhil and Adam in this book !



Secara keseluruhannya, cerita ni bermula dengan perancangan 4 sahabat (Akhil,Widad,Mat Piah and Cupin) untuk ceroboh asrama puteri (antara sebab yang suci lagi otaknya tu takpayah lah baca ) untuk curi bra (lagi sebab kenapa yang masih suci otaknya tu takpayah lah baca)  Zakiah Merican , crush si Akhil and antara gadis yang paling lawa kat sekolah tu (ke paling ntah ?)

Setelah rancang punya rancang , satu tarikh ditetapkan.

.
.
.
.

Tapi tetibe TAK JADI sebab crush dia sudah dimiliki seseorang yang dia TAK sangka langsung .
.
.
.
So, apa jadi lepastu ? What's the ending , what's the plot twist ? Haaaaa, makanya silalah save elaun harian korang sampai cukup RM 25 untuk membeli buku ini.Kalau malas, cari website yang cerita penuh penuh , okay ?


One of the main reason kenapa aku suka novel is punchline dia ikonik (melekat kat kepala ) *macam DOTS  .Aku tak tahu lah korang tapi aku rasa punchline dia saaaaangattt mengena.Dengan cara dia gelarkan orang,ikut sesuka hati dia je,Ada ke panggil "Fatehah Bisu" cos nampak pendiam ? Sedap je panggil junior nama “cawan” sebab ko pegang cawan ?

Ni antara yang aku ingat lah :- (bukan ayat buku)

2 sahabat (tanpa Akhil and Mat Piah , I guess) berjalan bersama.Tujuan mereka untuk ke bilik salah seorang ketua biro , cari junior yang nak cari tandatangan ketua biro ni.
As they entered , they saw juniors ni kena raging, tiup kipas so that kipas tu berpusing tapi sorang je yang tiup yang lain tengok je / tak bersungguh (Lupa lah) .

Terus kena jerkah “Teamwork woiii !!Tiup sampai pusing !” . Juniors yang kecut perut terus rancang startegi , lalu yang paling kuat tiup tu diangkat 2 lagi kawannya (Juniors tu bertiga) and tiup lah tapi tak pusing-pusing.

Lepastu yang senior ni “Aku cakap suruh teamwork kan ? Meh sini aku ajar  kau.Tengok ni.”Terus dia menyuruh kawannya pergi ke suis kipas/ dah pergi awai2.
Dia yang berdiri dekat bawah kipas , menunjukkan isyarat 1,2,3 dengan jarinya kepada kawannya yang berada di suis tersebut lalu kipas tersebut berpusing .

“Aku suruh tiup sampai pusing tapi ada aku kata tak boleh bukak suis ?” kata si senior.

Tu baru satu .Banyak lagi scene macam ni wehhh.


Aku nak cakap yang my review may be not the best one but kalau rasa nak beli buku ni silakan .

And pada yang follow every Hasrul Riswan's karya , sangat berbaloi RM 25 tu because as usual Mat Gorn setakat ni tak pernah mengecewakan , dengan tulisan direct , foul-mouthed macam Anthony Bourdain . Mungkin storyline nampak biasa but cara pengolahan dia sangat best , aside its a friendship novel duhhh and its plot-twist ! Seriously , mind-blowing ! Jauh lebih mindblowing daripada Kelabu .

Last ,kalau rasa murtad tu kelakar enough , BUDAK HOSTEL OTAKNYA SEWEL ni jauh, jauhhh  lebih kelakar .

Finally,expect a plot twist , I've warned you ;).

Terima Kasih kerana sudi membaca 










No comments:

Post a Comment